0 Flaskor

Ofta ställda frågor (FAQ)

På den här sida hittar du en sammanfattninge av ofta ställda frågor så att du kan hitta svaret på din fråga lite snabbare. Har du ändå något du vill fråga så kan du alltid kontakta oss via kontaktformuläret på vår kontaktsida.
 

 

Allmän

Hur hanterar ni förvaring av öl?
Det är av stor vikt att öl förvaras på en konstant temperatur där temperatursfluktueringar är minimalt. Samtidigt är solljus inte alls bra för ölets kvalitet. Du har kanske upplevt det någon gång att du lämnade kvar några öl i solen och då märks det att det inte smakar lika gott eller att det smakas annorlunda på något magiskt sätt. Det är precis den anledningen för oss att säkerställa förvaring på högsta nivån. Det innebär bra isolerade lagerlokal utan fönstrar och lampor. Med andra ord, vi garanterar att vi hanterar våra varor så noggrann som möjligt så att du kan njuta av kvalitet!

När grundades ni?
Den holländska varianten mooibier.nl grundades i 2014. Sedan dess har vi jobbat stenhårt för att bygga något användbart och som vi brukar säga, att bygga en totalupplevelse. Under tiden har vi byggd ett stort nätverk med många bryggerier som levererar våra öl. Ölexpress däremot, grundades någonstans i mitten av 2017 och vi ser fram emot att sprida den typiska ölupplevelsen genom Sverige och resten av Skandinavien!

Beställningar

Är priserna inklusive MOMS?
Priserna du hittar på vår hemsida är inklusive moms. Pant visas inte på produktsidorna men istället presenteras det vid utcheckning som separat rad. Observera bara att det gäller pant som inte gäller Sverige. Du kan antingen återvinna flaskorna eller spara de för att lämna in de när du ska åka till ett land där man tar emot pantflaskorna.
 
Vad kostar frakt?
Försändelser inom Nederländerna själv kostar ingenting när man beställer en påfylld låda som motsvarar 24 flaskor. Kostnaden för försändelsen av en påfylld låda till Sverige ligger på 29,95 Euro.
 

Öl Customizer

Vad är Ölcustomizer?

Vi förstår mycket väl att det inte är lätt alls att hålla koll på så många olika ölsorter. Det är vår uppfattning att det kan påverka dig som besökare att det skrämmas bort lite då det känns som du måste vara nån slags ölexpert för att kunna förstå alla smaknuancer som finns.

Det är precis därför vi har kämpat hårt att skapa verktyg som förenklas det hela en hel del. Så kallad ölcustomzier. Det här verktyget hjälper dig med att välja rätt genom att justera bara fyra knappar. Det finns många människor som får deras första upplevelse med specialöl genom att dricka de mer populära öl såsom Leffe eller La Chouffe. Och visst är det gott men hur ska man ta vägen framåt inom den här spännande ölvärlden? På vilket sätt kommer man att bekanta sig inom allt det där utan att tappa koll på vad som är vad?

Naturligtvis finns det många olika kreativa sätt att lära känna alla ölsorter genom att prova, smaka dricka allt möjligt. Men som du förstår är det inte riktigt realistiskt eller vanligt och skulle det vara rätt skönt om det finns ett system för detta. Och det har vi! Här, på vår hemsida! Genom att använda flera variabler som är kopplade till beskan, sötman, färgen och alkoholhalten till exempel, så blir det busenkelt att hitta något som kommer att passa din smak inom betydligt kortare tid i jämförelse med massprovning och administration. Det får väl vara roligt att välja öl eller hur? Med ölcustomizern har du en digital rådgivare som är där för dig när som helst och var som helst!

Hur fungerar det?
 
Den här ölverktyget hittas enkelt på vår hemsida. Du kan flytta de fyra knappar till den positionen där du vill ha de. Medan du flytar knapparna ser du direkt att systemet väljer olika ölflaskor som första exempel som passar valda smaken. 

Samtidigt finns det en annan möjlighet. Du kan mata in nån öl du tyckte om i sökfältet som gör att ölets egenskaper kommer att styra ölcustomizern själv. På så sätt vet du vilka värden passar dig och hittar du på så sätt liknande öl. Och med stor sannolikhet kommer du gillar det!

Ett exempel: 
 
Du provat Achelse Kluis - Blond, men du tycker att den är lite för söt. Nu kan du ladda in variabler från det ölet du smakat till ölcustomizer.
 
 
I det här fallet kan du justera sötman lite nedåt efter du har laddat variabler i ölcustomizer. Baserad på den här anpassningen hittar du alla öl med liknande smak men inte lika söt.
 
Klicka på "Hitta din favorit öl" och du får en överblick där du ser alla ölsorter som passar dina val i ölcustomizer mest. Systemet visar den närmastliggande längst upp och den som ligger mest därifrån längst ner.
 

 


Rabatter

Varför finns det rabatt på flaskor?
De öler som är markerade med rabatt avser öler som ligger ganska nära förfallodatumet. Vår hemsida håller koll på alla förfallodatum och markerar de automatiskt när det kommer för nära en viss begränsing. Du kan givetvis också kolla själv vad förfallodatumet är då informationen visas på produktsidorna. Även om du har flaskor i varukorgen, så kan du se vid en beställning om du har flaskor som närmar sig till förfallodatumet. 

Däremot är det viktigt att veta att de flesta specialöler behåller sina smak även om de är förbi förfallodatumet. Men vi tycker inte om att sälja öl till dig som passerade förfallodatumet. Du kommer äldrig köpa öl som passerat sista datum.


Varför rabatt på bara flera flaskor av samma stil och bryggeri, märke?
I fall du beställer till exempel 5 stycken Leffe Blond och 3 stycken markeras med rabatt, då innebär det helt enkelt att de 3 stycken närmar sig förfallodatumet. 

Vilken tur! Jag fick ett presentkort! Hur ska det användas?
Det här kortet kan du använda på utcheckningssidan. Här skriver du koden du fick från oss och då kommer det dras från totalbeloppet direkt.

Presentartiklar

Kan jag köpa andra paket utöver de standardpaket som ni bjuder?
Anledningen att vi bjuder på standardpaket är att det gör att du kommer att prova öl som du annars inte skulle välja direkt medan det är mer än värt ett försök. Snabbt, enkelt, spännande och roligt! Självklart kan du sammanställa ditt eget paket och det gör du enkelt genom att använda ölcustomizern på vår hemsida och välja flaskor du vill ha i din låda. Givetvis kan du också välja olika öl via våra kategorier på ölstilar, länder eller bryggerier. 

Jag beställde ett standard paket förra månaden men sammanställningen var lite annorlunda?
Det förekommer att standardpaket inte innehåller exakt samma ölflaskor. Anledningen är att vi är beroende på förrådet och förfallodatum. I så fall plockar vi ett alternativ men alltid öl i samma stil. Det kommer absolut inte hända att du beställer ett standard brunölspaket och får ett paket med både brunt och vitt. Vi gör allt möjligt att hålla våra standardpaket i balans. 

Varför kan jag inte beställa mer än 1 av exakt samma paket på en gång?
Då innehållet av paketet varierar kan vi inte lösa det med en tekniskt lösning just nu. Hemsidan funger så att du kan beställa maximalt 1 paket av samma typen per order. Det är dock möjligt att beställa flera paket på 1 order. Om du vill göra ett försök för att beställa flera standard paket med samma innehållet så kan du göra det på två olika sätt.
  • Kör på två olika beställningar helt enkelt. Men observera! Andra paketet kan avvika litegrann på grund av förråd och förfallodatum och så väljer vi ett alternativ till dig.
  • Ett annat alternativ är att du träder i kontakt med oss så att vi kan kolla på det manuellt. Teknologi begränsar inte allting! 
 
Jag bor utomlands, går det att beställa ändå?
Ja, den möjligheten finns! Det börjar med att du kan välja språket längst upp till höger. Just nu har vi vår butik på holländska, svenska, engelska och tyska. Därifrån kan man välja leveransadress i antingen Nederländerna, Sverige, Storbrittanien och Tyskland. Det går även att leverera till andra länder inom EU men i så fall behöver vi räkna avvikande kostnader för frakt. Då vi inte har integrerat precis den delen än så får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret, så återkommer vi till dig för att kolla möjligheterna.
 

Betalningssätt

Sker betalningar säkert?

Absolut! Vi gör allt möjligt att skydda dina personsuppgifter. Vi använder SSL över hela vår hemsida som förhindrar att alla dina uppgifter inte är tillgänglig till 3:e partier. Vi bara använder den typen av informationen vi verkligen behöver för att kunna säkerställa bra service och leverans. I samband med den nya GDPR lagen garanterar vi också att vi kan visa på vilket sätt din information hanteras, villka leverantörer och underleverantörer är inblandade och så vidare.  Läs gärna vår sekretesspolicy för ytterligare information. 

På vilka sätt kan jag betala?
För att säkerställa att de flesta kan köpa hos oss bjuder vi på flera betalningsmöjligheter:

  • iDEAL (Nederländerna)
  • MisterCash
  • Bancontact
  • Giropay
  • Mastercard (€ 1,50 extra kostnad)
  • Maestro (€ 1,50 extra kostnad)
  • Visa (€ 1,50 extra kostnad)
  • PayPal (€ 1,50 extra kostnad)
OBS: De sista fyra betalningsmetoder kräver en extra avgift på € 1,50.

Kan man betala efteråt med faktura?
Nej. Tyvärr går det inte då vår nuvarande processer inte ger stöd till detta. Men det är inte utesluten för framtiden förstås. 
 

Leverans

På vilket sätt skickar ni lådorna?
Tyvärr är lådans resan från vår förvaring till dig ganska turbulent som i sin tur är anledningen att vi skyddar ölflaskorna extra säkert. Vi använder speciella lådor där flaskorna finns i separata fickor. Det säkerställas att flaskorna kan inte röra sig fritt i lådan. Vår erfarenhet är att 99,3% av alla beställningar levereras i bra skick utan skador till flaskorna. 
 
Vad är leveranstiden?
När du är klart med din beställning får du en bekräftelse via e-post att du har betalt. Sedan sätter uppföljningen igång och skickar vi ut din beställning inom 24 timmar. Därefter får du en så kallad Track & Trace kod. Där försändelsen sker från Nederländerna, så kommer det på första hand hanteras av DPD tjänsten som i sin tur överlämnar din beställning till pakettjänsten i Skandinavien. Vår erfarenhet är att det tar 3 arbetsdagar att leverera dina favoritöl hemma hos dig. Räkna med extra dagar ifall det finns röda dagar. Vi kommer att kommunicera röda dagar i Nederländerna så att du vet om eventuella förseningar.

Som du vet, kommer paket levereras till närmaste ombud där du bor om du inte är hemma vid hemleverans.

OBS: Beställningar kan bara tas emot av personer som är 20 år eller äldre! Det förekommer att leverantören kräver att personen som tar emot beställningen visar giltig legitimation!

Skador

Det finns skador, vad ska jag göra nu?
Tyvärr finns det alltid risken att en eller flera flaskor kommer att gå sönder på väg till dig. Supertråkigt! Men i fall det händer att något gick sönder, så fixar vi att du, i fall vi har ölen som gäller på vårt lagerhus, får nya! I fall vi inte har ölet på förrådet så tar det bara lite längre innan vi kan skicka ut de till dig. Du kan också välja något liknande som är på förrådet eller vi krediterar skillnaden till dig. OBS: Det är ett krav att du bevisar att du fick beställningen med en eller flera flaskor som är sönder. Kontrolera därför alltid om allt är i bra skick innan du tar emot paketet formellt! Vid skador får du kontakta oss via Sales@MooiBier.nl . Glöm inte att lämna OCR / fakturnumret!
 

Övrigt

Tar ni emot tomma flaskor mot panten?
Nej. Tyvärr är det inte möjligt att returnera dina tomma flaskor till oss. Inte så konstigt då det blir dyrare än panten som du skulle få i så fall. Men om du verkligen vill få panten tillbaka så kan du det göra på olika ställen in Nederländerna om du ändå ska ditt och har plats kvar på resan. Men det är inte realistiskt. Vi rekommenderar starkt att ta hand om planetens hälsan och återvinna flaskorna där du kan. 
 
Hjälp! Jag kan inte hitta det ölet jag skulle vilja ha!
Vi har "bara" mer än 800 sorter i sortimentet. Det innebär att möjligheten kan uppstå att precis det ölet du önskar inte finns. Jättetråkigt förstås! Var snäll och skicka oss ett mejl med dina önskemål så kollar vi om vi kan göra en beställning åt dig. 

Kan man köpa ölglas hos er? 
Just nu är det inte möjligt att köpa ölglas på vår hemsida men vi jobbar med detta. Det är hyfsatt enkelt för oss att köpa specifika ölglas. Har du intresse så får du gärna skicka oss ett meddelande kring detta. Lämnar is så fall info om bryggeriet och antal glas du vill ha så ska vi på jakt!

Vad är svarstiden på frågor?
Så fort du kontaktar oss antingen via mejl eller röstbrevlådan så svarar vi säkert inom 24 timmar med ambitionen är att svara inom ungefär en timme. 

Kontakta Olexpress.se

Har du frågor så kan du kontakta oss via antingen e-post eller telefon. Vi försöka svara på dina frågor så noggrann och snabbt som möjligt!
 

  - E-post

info@olexpress.se 


   - Röstbrevlåda

+31 (0)85 0160116  

Vi tar emot ditt röstmeddelande och kommer att svara inom 24 timmar.